5. juli 2016

Fredløs- Lysimachia punctata 'Alexander'


Generelt er Fredløs en hadet plante i staudehaven. Det kan jeg selv skrive under på. Min første kolonihave var totalt overgroet med Fredløs, og det kostede en krig at fjerne den - hvilket aldrig rigtigt lykkes for mig. Blot et lille bitte stykke af dens lyserøde rod er nok til at den fortsætter med at vokse.

En anden snak er brogbladet fredløs.  Lysimachia punctata 'Alexander'.










Den købte jeg på et plantemarkede I Kolding for en del år siden, fordi planter med brogede blade virker dragende og er som magneter der bare skal med hjem og testes i haven. Alexander blev plantet i et hjørne af et højbed, så jeg kunne holde øje med hvordan den ville gro. Faktisk skuffede den en del, for den satte meget få sideskud, og var længe om at vokse sig stor!





Den er usansynlig smuk i det tidlige forår med sine tre farvede blade. De få sideskud den sætter, er nemme at få øje på, netop på dette stadie. Hiv eller grav dem op, og plant dem evt. et helt nyt sted.



I løbet af foråret og den tidlige sommer udvikler den en frisk grøn og hvid bladfarve, som klæder forårshaven så godt, fordi det hele er meget grønt. Øjet får en lille pause med smukke ’Alexander’ midt i et gønt hav.


Sidst i juni begynder ’han’ at blomstre Med store gule blomster. Kan du ikke lide gult - som jeg har hørt mange sige de ikke kan - er det en fantastisk snitblomst til vaser, så bare pluk løs. I øvrigt har jeg selv haft den samme opfattelse af gult, men det er jeg kommet over, fordi gult er smukt i buketter med mørke, lilla og orange blomster. Gult er nu tilbage i min egen have i passende mængder, sammen med kontrast planter - vel og mærke!




Så - næste gang du ser mig på plantemarkede med denne fyr, så vig ikke tilbage når du høre ordet FREDLØS, for ’han’ er forholdsvis ufarlig og smuk i din staudehave. Det kan jeg skrive under på uden at ryste på hånden.

Med kærlig hilsen
Susanne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar