18. november 2014

Antirrhinum variegated.

En lille historie om min brog-bladede Løvemund.


Oprydning i haven betyder op med de halv visne sommerblomster, og ned med flerårige stauder der ikke kan tåle at stå i krukker eller potter vinteren over.

Sidste efterår - 2013 opdagede jeg en enkelt lav løvemund med brogede blade i blandt de andre. Den blev selvfølgelig plantet i en stor krukke og sat i drivhuset vinteren over. 





Og der var også et par frø kapsler som blev tørret og gemt. Der blev nær studeret og holdt øje vinteren igennem.


I starten af foråret var den stadig i live, og blev plantet ud i haven. Jeg var spændt på farven for den havde jeg ikke lige ’fået med mig’ året før. 


Den blev smuk gul, og blomstrede noget tidligere end de planter jeg såede fra samme plante i det tidlige forår 2014 .


Næsten alle de små spirer fik brogede blade, og planterne blev brugt i forskellige sammenplantninger i krukker og andre beholdere. Det var bare en rigtig fin kontrastplante til de øvrige farver.


Jeg er så heldig at have to haver og sørgede for at den brogbladede Løvemund var den eneste af slagsen i haven, og samlede frø sent på sommeren.

Dem kan du købe HER.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar