2. december 2011

Astrantia major

Frøsåning af Stjerneskærm
Den dejligste stauder som alle elsker og beundre. Den findes i mange udgaver.


Det er nok de frø jeg har haft de største kvaler med at få til at spirer.

Hvor har jeg postet mange penge i forskellige sorter uden at der kom noget som helst ud af det – øv.
Frø vejledningerne siger lidt forskelligt, men fælles for dem aller er dog at frøene skal have 4-5 ugers kulde for at spirer.




Jeg har haft de bedste resultater ved at så sent på efteråret, i store potter udendørs. Potterne stilles beskyttet under en havebænk eller lignende og dækkes med lidt blade. I starten af april, når solen og det lune forårsvejr så småt begynder, har jeg fundet potterne frem og stillet dem enten i drivhus eller et lunt og solrigt sted i haven.





Jeg har også haft et godt resultat med at så i starten af januar, hvor potterne har stået inde i stuen en uges tid, herefter stillet ud i frost og sne til slutning af febuar/starten af marts. Potterne er hentet ind i varmen, og er her begyndt at spirer.



Har du Stjerneskærm som plante, er den nem at lave småplanter af og evt. bytte sig til andre og flere sorter. En nem og sikker måde at anskaffe sig flere planter på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar